Volkswagen Polo R WRC 2014
Sebastian Ogier, Julien Ingrassia
Schaal 1:43
Spark S3785
Het resultaat van een ontwikkelingsprogramma van 17 maanden, de Polo R World Rally Car van Volkswagen maakte zijn competitiedebuut tijdens de openingsronde van het seizoen 2013 en claimde de eerste overwinning op de tweede. Als drijvende kracht achter Volkswagen's drie wereldtitels, behaalde de Polo R 10 overwinningen in 2013, 12 in 2014 en 12 in 2015. Een tweede evolutie van de Polo R, 75 procent anders dan zijn voorganger, werd geïntroduceerd op Rallye Monte-Carlo 2015 .
De Volkswagen Polo R WRC is een World Rally auto gebouwd en geëxploiteerd door Volkswagen Motorsport en gebaseerd op de Volkswagen Polo voor gebruik in het World Rally Championship . De auto, die aan het begin van het seizoen 2013 debuteerde, is gebouwd volgens de tweede generatie World Rally Car-voorschriften die in 2011 werden geïntroduceerd en gebaseerd zijn op de bestaande Super 2000 voorschriften, maar dan aangedreven door een 1.6-liter motor met turbocompressor in plaats van de normaal afgezogen 2-liter motor gevonden in Super 2000-auto's.
De Polo R WRC markeert de tweede deelname van Volkswagen aan het World Rally Championship als fabrikant. Volkswagen Motorsport kwam eerder uit met de Volkswagen Golf GTI en GTI 16V in rally's tussen 1983 en 1988, terwijl het bedrijf ook de Volkswagen Golf MK3 en MK4 beschikbaar stelde als een kit car naar vermeldingen kaper tijdens de Groep A tijdperk uit 1993 tot 1997.
De auto was uiterst succesvol na zijn debuut, hij won drieënveertig van de drieënvijftig rally's waarmee hij was begonnen en scoorde zevenendertig meer podia. Sebastian Ogier won eenendertig rally's en vier opeenvolgende FIA rijders kampioenschappen tussen 2013 en 2016, terwijl Volkswagen Motorsport het FIA constructeurs kampioenschap in alle vier de jaren veilig stelde . De Polo R WRC ging aan het einde van het seizoen 2016 met competitie van start toen Volkswagen zich terugtrok uit de categorie. Een Polo gebouwd volgens Groep R5 specificaties werd later in gebruik genomen voor gebruik in de WRC 2
Motor type: In lijn viercilinder, 1,6 liter, turbolader
Boring / slag: 83,0 mm / 73,8 mm
Vermogen (max): 318 pk (234 kW) bij 6.250 tpm
Koppel (max): 430 Nm bij 5.000 tpm
Transmissie type: Vierwielaandrijving
Gearbox: Sequentiële shift, zes vooruitversnellingen en één achteruitversnelling
Verschillen: Mechanisch voor en achter
Koppeling: Dubbeldisc gesinterd metaal
Suspensie: MacPherson-veerpoten met instelbare dempers
Stuurinrichting: Servo-geassisteerd tandheugel
Remmen: Geventileerde schijfremmen (voorste diameter 355 mm op asfalt)
Wheels: 8 x 18 inch voor asfalt, 7 x 15 inch voor grind
Lengte: 3.976 mm
Breedte: 1.820 mm
Wielbasis: 2.480 mm
Gewicht: FIA-regeling 1.200 kg minimum (1360 kg met bestuurder en bijrijder)
Maak jouw eigen website met JouwWeb