Honda RA099 Prototype 1999

Jos Verstappen

Schaal 1:43

Minichamps 436990099

 

Maak kennis met de F1-auto's die Honda bouwde, testte, maar nooit aan de start bracht.

Toen in de loop van 1992 duidelijk werd dat Honda - op dat moment motorleverancier van McLaren - de Formule 1 zou gaan verlaten, gaf de race-gekke directie van het bedrijf hun R&D-afdeling de opdracht (en wat zakgeld) een paar ´persoonlijke projecten´ te ontwikkelen. Het resultaat was de RC100, Honda's eerste actuele F1-auto sinds 1968. De RC100, met in de staart de Honda V12, werd in februari 1993 gepresenteerd en zelfs opgeofferd voor een FIA crashtest, maar het is nooit duidelijk geworden hoe serieus deze experimentele F1-auto genomen moest worden. Zeker is wel dat later dat jaar een tweede prototype opdook, de RC101, waarvan voormalig F1-coureur Saturo Nakajima wellicht al eerder heimelijk, maar in ieder geval begin 1994 publiekelijk op Suzuka een B-spec versie testte. Omdat Honda in diezelfde periode besloot zich volledig op de Amerikaanse IndyCar-racerij te concentreren, werd die RC101B nooit meer gezien tot ie in Honda's museum opdook .

 

Vijf jaar later verscheen wederom een Honda F1 op de baan, de door Dallara gebouwde RA099. Deze keer werd er niet geheimzinnig over de doelstellingen gedaan: de RA099 was de testauto voor Honda's F1-comeback. De gerenommeerde designer Dr. Harvey Postlethwaite werd aangetrokken als projectleider, Jos Verstappen als testpiloot (foto bovenaan). De RA099 kwam van januari tot in mei 1999 in actie op diverse circuits in Europa, waaronder Mugello, Vairano en Barcelona, en draaide veelbelovende rondetijden. Tijdens een test op dat laatste circuit op 15 april overleed Postlethwaite aan een hartaanval. Dat was het begin van het einde: Honda testte een maand later voor de laatste keer met de RA099 alvorens het besloot in 2000 niet met een eigen auto in de Formule 1 terug te keren, maar als motorpartner van BAR. De RA099 staat vandaag de dag in hetzelfde museum als de RC101B.