Williams FW14B 1992
Nigel Mansell
Schaal 1:43
Formula 1 The Car Collection 6 (tijdschrift)
De auto werd geboren uit noodzaak, omdat de seizoenen 1989 en 1990 competitief waren gebleken voor Williams, maar ze hadden hun eigen en Renault's doelen niet bereikt. Newey startte met werken aan de nieuwe auto kort na zijn toetreding tot het team vanaf maart medio 1990. Hij had een reeks aerodynamisch efficiënte en zeer effectieve auto's ontworpen voor maart met een beperkt budget, dus met Williams 'grotere middelen en geld was hij in staat om zijn ideeën volledig te ontwikkelen. Het ontwerp toonde genoeg belofte om Nigel Mansell te verleiden zijn plannen om met pensioen te gaan uit de sport te staken en Williams van Ferrari terug te halen.
Aangedreven door een V10 Renault-motor van 3,5 liter was de auto technisch het meest geavanceerd in het net. Tegen 1992 had de FW14B een semi-automatische transmissie , actieve vering , tractiecontrole en, voor een korte periode, anti blokkeer systeem . Voeg daar nog de uitstekende aerodynamica van Newey aan toe, die zijn concurrenten ver vooruit waren, zoals de McLaren MP4/7A , Ferrari F92A of Lotus 107, en het zorgde voor een krachtige mix, hoewel in het begin de ongelovigen zeiden dat de auto te technisch was voor zijn eigen bestwil. De FW14B was zo succesvol dat zijn opvolger (de FW15), dat medio seizoen al beschikbaar was in 1992, werd nooit gebruikt.
In het jaar 1992 behaalde Williams met Nigel Mansell de wereldtitel formule 1 door het (toenmalige) record van negen overwinningen te behalen. Ook haalde hij veertien keer de pole position op 16 wedstrijden. Dat record is pas na negentien jaar op 12 november 2011 geëvenaard door Sebastian Vettel tijdens de kwalificatie van de GP van Abu Dhabi. Vooral door het gedrag van Alain Prost die al vroeg in 1992 een contract voor 1993 tekende bij Williams en zijn veto stelde tegen hem, hield Mansell tijdens een druk bijgewoonde persconferentie vlak voor de Grand Prix van Italië de eer aan zichzelf en kondigde hij aan op het einde van het seizoen 1992 uit de Formule 1 te stappen. Minder dan één week later maakte hij reeds bekend dat hij getekend had voor het Newman-Haas team in de Amerikaanse CART.
Maak jouw eigen website met JouwWeb