Benetton Ford B194
Jos Verstappen 1st F1 Podium 3rd Place Hungarian Grand Prix 1994
Schaal 1:43
Minichamps 417941006 met Mild Seven decals

Limited Edition 360 Pieces

 

 

Jos Verstappen stond slechts éénmaal op het podium tijdens een Formule 1-race, 14 augustus 1994 in Hongarije om precies te zijn. Een bizarre race met een waanzinnig slot.

Een ieder die meteen roept dat Verstappen tweemaal derde werd: dat klopt. Echter, tijdens de race op Spa later dat seizoen zou Jos als vierde eindigen, maar werd teamgenoot Michael Schumacher na de race gediskwalificeerd. De dat jaar geïntroduceerde houten plank onder de auto was te veel gesleten en dat zou een te lage wagenhoogte impliceren. Zodoende kreeg Verstappen de derde prijs pas later in de schoot geworpen, zonder champagnedouche helaas.

 

Die douche kreeg hij een race eerder in Hongarije, waar hij wél de gang naar het podium mocht maken. Maar voor het zover is, neem ik je eerst even mee naar 28 september 1993. Die dag stapt Jos Verstappen voor het eerst in een Formule 1 auto, als hij een test krijgt bij het Footwork Arrows team. De jonge Nederlander weet na 65 rondjes de tijd waarmee reguliere coureur Derek Warwick met de auto kwalificeerde tijdens de race met 0.07 seconden te benaderen.

Net als Max vandaag de dag, was Jos Verstappen een sensatie. Het schijnt dat alle F1-teams, op Ferrari en Williams na, de coureur benaderden voor een positie. Uiteindelijk kiest Verstappen voor een baan als testrijder bij Benetton. Hij wordt meteen in het diepe gegooid, vaste coureur JJ Lehto raakt geblesseerd bij een testsessie en moet de eerste twee races missen en Verstappen is zijn vervanger. Zijn debuut verloopt niet vlekkeloos, als hij botst met Eddie Irvine. De tweede race, in Japan, begint beter. Verstappen rijdt op een zesde stek rond als hij met koude banden van de baan spint.

 

In Imola is JJ Lehto weer fit en kan Verstappen doen waarvoor hij aangenomen is: testen. Niet voor lang, de resultaten van de ervaren Lehto vallen tegen en daarom besluit teambaas Flavio Briatore om Jos Verstappen weer naar voren te schuiven. De onervarenheid speelt Jos helaas parten. In Frankrijk spint hij na 25 ronden en moet hij de race voortijdig verlaten. De daaropvolgende race op Silverstone finisht Verstappen als achtste, nadat hij als tiende was gestart. De eerste finish voor Verstappen, die echter nog niet tevreden was met het resultaat. In Duitsland zou hij echter niet de mogelijkheid krijgen een hogere klassering te behalen, een enorme brand tijdens zijn pitstop in de vijftiende ronde maakt wederom een vroegtijdig einde aan de race. Extra spijtig omdat tijdens de start al tien van zijn concurrenten waren uitgevallen door een flinke crash.

 

Uitstekende tactiek en een beetje geluk

Geplaagd door onervarenheid en botte pech begint Verstappen de Grand Prix van Hongarije niet super. Hij kwalificeert zijn fraaie Benetton-Ford als twaalfde, terwijl Schumacher diezelfde auto naar pole position stuurt. Tijdens de race laat Verstappen echter zien wel degelijk goed te kunnen sturen en tegen het einde van de race rijdt hij rond op vierde positie. Voor hem Michael Schumacher, Damon Hill en Martin Brundle.

De dat jaar vrijwel onklopbare Schumacher heeft iedereen behalve Hill en Brundle op een rondje gezet, óók Verstappen. Zijn voorsprong op Hill is echter dermate riant, dat de teamleiding vraagt om het gas iets minder ver in te trappen, zodat de ontketende Jos Verstappen erlangs kan. Zijn achterstand op Brundle is groot, maar je weet maar nooit…

Dat blijkt een gouden greep. Verstappen nadert Brundle rap, maar zou uiteindelijk een paar rondjes te kort komen om hem bij te halen. Tenminste, zo lijkt het met het ingaan van de laatste ronde. Terwijl de camera’s gericht zijn op hoe Schumacher en Hill de finish passeren, gebeurt elders op de baan het ondenkbare: Martin Brundle krijgt een elektrisch probleem en valt stil.

De regie mist het volledig en Olav Mol en met hem heel Veronica-kijkend Nederland denkt dat Verstappen een -overigens meer dan keurige- vierde plek heeft behaald. Dan verschijnt de uitslag in beeld en wordt Verstappen als derde weergegeven. Pas als de camera’s de stilgevallen McLaren-Peugeot van Brundle hebben gevonden is het pas écht duidelijk, Jos Verstappen mag als eerste Nederlander naar het podium van een Formule 1-race!

 

Keerpunt in zijn carriere

Olav Mol roept kort daarna wat heel race-minnend Nederland denkt: ‘dit is denk ik het keerpunt in de carriere van Verstappen, want nu weet hij van A tot Z hoe het werkt.’ Helaas blijkt hij gelijk te hebben, al heeft hij het nooit zo bedoeld. Nooit meer zou Jos Verstappen op het podium staan. Hoewel hij de race erna op Spa achteraf eveneens derde wordt en in Portugal nog netjes naar P5 rijdt, spint hij tijdens de Grand Prix van Europa op Jerez al vroeg in de race van de baan.

Op dat moment leidt Schumacher het kampioenschap met 85 punten, op de voet gevolgd door Williams-coureur Damon Hill met 81 punten. Het constructeurskampioenschap is zo mogelijk nog spannender: 97 punten voor Benetton en 95 punten voor Williams. In een poging ook dat kampioenschap veilig te stellen, besluit Briatore voor de laatste twee races Verstappen te vervangen voor routinier Johnny Herbert. Het mag niet baten, Michael Schumacher wordt weliswaar voor het eerst in zijn carriere wereldkampioen, maar de constructeurstitel wordt met 15 punten voorsprong gewonnen door Williams. Herbert weet zijn Benetton beide races niet naar de finish te krijgen…

Hoewel Verstappen in 1995 ook nog onder contract staat van Benetton, wordt hij door Briatore uitgeleend aan Simtek. Die auto blijkt extreem onbetrouwbaar en de eerste drie races valt Verstappen uit. In Spanje wordt hij nog twaalfde, maar de race erna in Monaco kan hij door problemen de race niet eens aanvangen. Het blijkt ook de laatste race van Simtek, dat kort erna failliet gaat. Veel meer dan wat testwerk voor Benetton en Ligier kan Jos niet doen de rest van dat jaar. In 1996 besluit Briatore de optie op Verstappen niet te verzilveren en in plaats daarvan kiest hij voor het ex-Ferrari duo Alesi en Berger. Het blijkt Verstappens laatste kans op een plek bij een topteam.