Ferrari F399

Michael Schumacher Seizoen 1999

Schaal 1:18

Hotwheels 24627

 

Michael Schumacher is tot op heden, statistisch gezien, nog altijd de beste Formule 1-coureur aller tijden. De Duitser schreef zeven wereldkampioenschappen en 91 overwinningen op zijn naam. Daarmee is hij nog altijd recordhouder, zowel qua overwinningen als aantal kampioenschappen.

Michael Schumacher: De succesvolste Formule 1-coureur aller tijden

Michael Schumacher werd op 3 januari 1969 geboren in het Duitse Hürth. Op jonge leeftijd maakte hij zijn opwachting in de karting, waarbij hij veelvuldig te vinden was op het circuit in Kerpen. Zijn eerste grote successen kwamen in de Formule wagens, zo won hij de Formule König, Formule 3 en de F3 race op Macau. Na een uitstapje in de sportwagens voor Mercedes kwam verrassend genoeg zijn F1-debuut in 1991.

Formule 1 debuut Schumacher bij Benetton

Michael Schumacher verscheen plotseling aan de start van de GP van België in 1991. Bij het team van Eddie Jordan zat vaste coureur Bertrand Gachot vast wegens een vechtpartij. Manager Willi Weber trok de stoute schoenen aan en belde Jordan op. Volgens de manager was Schumacher een bijzonder talent en kende hij het circuit van Spa-Francorchamps van buiten.

Jordan hapte toe, ondanks dat Schumacher nog nooit op Spa had gereden. De kwalificatie was zeer indrukwekkend en tijdens de eerste kennismaking met een F1-auto liet 'Schumi' de wereld al versteld staan. Bij de start was het al na 100 meter over vanwege een verbrande koppeling. Jordan had genoeg gezien en legde de Duitser vast, maar niet veel later nam Benetton hem over.

Bij Benetton kwamen de eerste successen. Zo won Schumacher in 1992 zijn eerste Grand Prix, in België, en groeide hij uit tot een plaaggeest voor Ayrton Senna. De onstuimige Duitser en de sluwe Braziliaan lagen meermaals in de clinch. In 1994 behaalde Schumacher zijn eerste wereldtitel na een jaar vol schandalen. Zo verongelukte Senna, zou de Benetton illegale software aan boord hebben en ramde de Duitser zijn rivaal Hill in de slotrace. 'Schumi' pakte in 1995 met speels gemak de titel om daarna naar Ferrari te verhuizen.

De moeilijke jaren van Schumacher bij Ferrari

Ferrari was in de jaren 90 in niets meer een topteam. Het eerste jaar van Michael Schumacher bij het team was een drama. Veel van de toppers van het team van Benetton kwamen mee en er ontstond een sterk blok met Brawn, Todt en Byrne. In 1996 was de Ferrari lomp, zwaar, log en onbetrouwbaar. Desondanks veroverde Schumacher drie zeges.

In de jaren daarna ging het stukken beter en was de Duitser nagenoeg ieder jaar in staat om te strijden voor de wereldtitel. 1997 werd het jaar van de crash tussen Schumacher en Villeneuve. Wederom ramde de Duitser zijn rivaal in de laatste race, maar ditmaal mislukte het plan. Schumacher parkeerde zijn auto in het grind en Villeneuve kon zijn weg vervolgen. De FIA trad hard op een schrapte de Duitser zelfs uit de ranking van het WK.

Het jaar 1998 was het gevecht tussen Schumacher en Hakkinen. Mede door een bizarre crash met Coulthard in België en een dramatische GP van Japan ging de titel naar Hakkinen. In 1999 crashte Schumacher hard op Silverstone en brak zijn been. Zijn seizoen was daarmee verloren.

MICHAEL SCHUMACHER IS DE BESTE FORMULE 1-COUREUR

De gouden jaren voor Schumacher en Ferrari

Lang moest Schumacher geduld hebben, maar vanaf 2000 veranderde alles wat hij aanraakte in goud. In de periode 2000 tot en met 2004 won de Duitser vijf wereldtitels en was Ferrari de dominante factor. Veel fans klaagden over de suprematie van Schumacher die in een aantal jaren eigenlijk geen tegenstand had.

Pas in 2005 werd Schumacher verslagen. Fernando Alonso werd zijn uitdager in de Renault en de titelstrijd in 2006 was erg close, maar het WK werd beslist door een ploffende Ferrari-motor tijdens de GP van Japan. In plaats van de leiding te pakken in het WK met vier punten voorsprong, stond Schumacher ineens tien punten achter. Op Monza kondigde de F1-legende zijn pensioen aan.

Schumacher maakt zijn comeback bij Mercedes

Het pensioen van Schumacher was niet voor altijd. In 2010 keerde de zevenvoudig kampioen terug in de Formule 1 bij het team van Mercedes. Met Nico Rosberg als teamgenoot was Mercedes vaak het derde of vierde team.

De comeback verliep niet zo succesvol als gehoopt. Schumacher scoorde in drie seizoenen slechts één podiumplaats. Veel vaker was hij betrokken bij incidenten en crashes. De 'oude vos' wist zijn stempel niet meer op de sport te drukken en werd vaker verslagen door Rosberg dan andersom.

Eind 2012 was er dan het definitieve pensioen van Schumacher met een zevende plaats tijdens de GP van Brazilië.

Schumacher en het skiongeval

De wereld wordt opgeschrikt door het bericht dat Michael Schumacher op 29 december 2013 zwaar letsel op had gelopen bij een skiongeluk. De F1-legende kwam met zijn hoofd ten val op een rotsblok en liep ernstig hersenletsel op. 

In het ziekenhuis in Grenoble werd Schumacher diverse malen geopereerd en in coma gehouden. Op 16 juni 2014 werd door het management bekend gemaakt dat Schumacher niet meer in coma ligt, om op 9 september 2014 het ziekenhuis te verlaten. 

Momenteel werkt Michael in zijn huis in Zwitserland verder aan zijn herstel. De familie laat weinig tot niets los over de gezondheidssituatie van Schumacher, maar tijdens een rechtszaak werd duidelijk dat hij niet kan lopen of zelfstandig kan staan.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb