Toleman TG184
Ayrton Senna Seizoen 1984
Schaal 1:43
Formula 1 The Car Collection 8 (tijdschrift)
Ontworpen door Rory Byrne en Pat Symonds, en met een kenmerkende dubbele achtervleugel, wordt de Toleman TG184 aangedreven door een 1.5 liter viertakt rechte 4 4TT-motor, gekoppeld aan een Hewland 5-versnellings schakelbak.
De Toleman TG184-2 werd bestuurd door drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna tijdens zijn eerste jaar van de Formule 1 in 1984. Dit chassis (TG184-2) werd bestuurd door Senna in de Monaco Grand Prix 1984, waar de Braziliaanse coureur zichzelf aankondigde op het wereldtoneel op spectaculaire wijze door als eerste te eindigen op de weg, maar als tweede te worden geclassificeerd bij Alain Prost nadat de race in de 32e ronde was gestopt als gevolg van hevige regen. Als de race was voortgezet, zou Senna de eerste overwinning van Toleman op spectaculaire wijze hebben gescoord.
Deze auto bood de jonge Brazillan de mogelijkheid om zijn immense talent op het hoogste podium te demonstreren. Het verhaal van de Monaco Grand Prix van 1984 had alles, een jonge coureur die de grootste van allemaal zou worden die zich een weg baant door het veld, meedogenloos op jacht naar de man die binnenkort zijn aartsrivaal zou worden. Menselijk drama tegen de glamour van Monte Carlo en het ergste dat de hemel zou kunnen gooien naar het Prinsdom. Senna kwalificeerde zich als 13e maar, zoals hij keer op keer zou bewijzen gedurende zijn illustere carrière, bewees hij zonder gelijke in de verraderlijke omstandigheden. In de 19e ronde had hij de McLaren van Niki Lauda voor de tweede keer gepasseerd en had hij Alain Prost in het vizier. Zo was de superioriteit van de Brazilianen over het veld dat hij Prost op een gegeven moment met vier seconden per ronde van Prost wist te vangen. Dit was alleen Senna '
Als regerend Brits kampioen in de Formule 3 en winnaar van de Macau Grand Prix, kreeg Ayrton Senna testcontracten van Brabham en McLaren voor 1984. Omdat hij echter de felbegunstigde en zelfverzekerde persoon was die hij was, besloot hij de uitdaging aan te gaan van een racestoel bij Toleman, een gok die werd beloond toen hij zijn eerste Formula 1-punten scoorde in de tweede race van het seizoen in Zuid-Afrika in dit chassis.
TG184-2 heeft een unieke plaats in de geschiedenis. Het kiezen van een racezetel bij Toleman in plaats van een testpositie met bewezen winnaars McLaren of Brabham was een gok en niet de laatste die Senna in zijn carrière zou maken. Het inhalen van elf auto's in negentien ronden, op een straatweg waar moderne coureurs je vertellen dat inhalen onmogelijk is, toonde Senna's meedogenloze vastberadenheid om te slagen. Zoals met alle grote rijders was Senna een maestro in de regen, maar Monaco vier seconden sneller dan een coureur van het kaliber van Alain Prost is buitengewoon. Niet voor de laatste keer in zijn carrière herdefinieerde Ayrton Senna wat een man in een raceauto kon doen.
Toleman werd in 1977 opgericht om deel te nemen aan het Formule Ford 2000-kampioenschap en maakte zijn Formule 1-debuut in 1981 voordat het team werd gekocht door Benetton aan het einde van het seizoen 1985. Het DNA van het team is terug te voeren tot het huidige Lotus Formula One Team, via Benetton en Renault.
Maak jouw eigen website met JouwWeb