Benetton B194

Michael Schumacher

Schaal 1:43

Formula 1 The Car Collection 4 (tijdschrift)

 

De Benetton B194 is ontworpen door Rory Byrne voor het Formule 1 seizoen van 1994 . De auto was nauw gebaseerd op de vorige Benetton B192 / 3 en werd aangedreven door een Ford Zetec R V8-motor (geproduceerd door Cosworth maar gefinancierd door en voorzien van een badge als Ford). Het bevat voor de eerste keer sponsoring van Mild Seven, dat vervolgens werd uitgevoerd tot het einde van tabakssponsoring in de F1, ter vervanging van Camel als hun hoofdsponsor. De elektronische rij hulpmiddelen die in de vorige seizoenen zo'n effect op de F1 hadden gehad, waren verboden, dus moest de auto opnieuw worden ontworpen met de nieuwe regels in het achterhoofd. De B194 was een lichte en behendige auto die goed overweg kon en het best concurrerend was in de handen van Schumacher op bochtige tracks, in tegenstelling tot de vroege Williams FW16 die moeilijk te besturen bleek dankzij de afhankelijkheid van Williams van elektronische rij hulpmiddelen in het vorige seizoen. De B194 van Michael Schumacher bleef de meest competitieve coureur / auto combinatie totdat Williams een B-spec auto introduceerde tijdens de GP van Duitsland.

De auto was zeer competitief in de handen van Michael Schumacher. Schumacher won zes van de eerste zeven races van het seizoen nadat zijn belangrijkste rivaal, Ayrton Senna dodelijk verongelukte tijdens de GP van San Marino. Andere teams vermoedden dat de B194 niet legaal was, vanwege het hoge concurrentievermogen van zo'n relatief weinig krachtige auto. De FIA ​​lanceerde een onderzoek en een startvolgorde (startcontrole) werd ontdekt in de boordcomputersystemen van de auto, maar geen tractiecontrole. Uiteindelijk kon het bestuursorgaan niet bewijzen dat de systemen waren gebruikt, zodat de klachten zijn weggevallen. Schumacher zelf was onderworpen aan controverse, na gediskwalificeerd te zijn van de Britse GP en vervolgens de Belgische GP, waardoor Damon Hill in de Duitse punten voorsprong kon snijden en toen ze aan de laatste race in Australië kwamen, werden Hill en Schumacher gescheiden door één punt. Schumacher merkte jaren later op dat de B194 eigenlijk best wel een handvol was om te rijden, omdat hij aan de achterkant slingerde.

 

Schumacher had drie teamgenoten - JJ Lehto, Jos Verstappen en Johnny Herbert tijdens de loop van het seizoen. Allen vonden de B194 moeilijk te besturen; Verstappen zei in 1996 dat "ik een beetje dezelfde rijstijl moet hebben als Johnny omdat hij eigenlijk dezelfde dingen zei over die auto die ik deed en dezelfde gevoelens lijkt te hebben gehad. Het was een heel moeilijke auto. Je kon je niet voelen de limiet en dus je duwen en duwen en dan plotseling zou het oversturen. Normaal gesproken als je overstuur krijgt kun je het besturen, maar de Benetton zou heel plotseling gaan en dus eindigde je een spin. Ik had grote problemen met die auto. "

Beginnend met de Pacifische GP van 1994  , werd de auto van Schumacher versierd met kleine rode accenten, vermoedelijk om toeschouwers en televisiecommentatoren te helpen zijn auto te onderscheiden van die van zijn teamgenoten. Tijdens de voorgaande race vonden omroepers van ESPN tweemaal het nee. 6 Benetton als de nee. 5 auto. De auto kreeg ook een anhedral lager achtervleugelelement, vergelijkbaar met die op de FW16, beginnend bij de GP van Canada.

Een controversiële botsing tussen Hill en Schumacher beëindigde de titel van de coureur uit 1994 in het voordeel van Schumacher en de B194 ging aan het einde van het seizoen met acht overwinningen en de tweede plaats in het constructeurs kampioen met pensioen. De auto werd in 1995 vervangen door de Benetton B195.