Red Bull RB12
Max Verstappen Seizoen 2016
Schaal 1:43
Formula 1 The Car Collection 3 (tijdschrift)
In de seizoensopenende GP van Australië deden zowel Kvyat als Ricciardo het goed in alle drie de oefensessies. In de kwalificatie kwalificeerde Kvyat een teleurstellende 18e volgende mechanische problemen met zijn auto en Ricciardo kwalificeerde zich als 8e. In de race kon Kvyat de race niet starten vanwege een elektrisch probleem, terwijl Ricciardo de snelste tijd neerzette en de race als vierde afsloot.
In de GP van Bahrein , onder de kwalificatie-indeling met een kortstondig knock-out-stijl, was Kvyat de eerste die uit Q2 werd geslagen en dus op de 15e startte. Ricciardo haalde het naar Q3 en kwalificeerde zich als 5e, bijna anderhalve seconde achter pole-position Lewis Hamilton. Tijdens de race had Kvyat in de eerste ronde contact met Niko Hulkenberg maar kon hij als zevende finishen, één ronde achter winnaar Nico Rosberg . Ricciardo eindigde als 4e, meer dan een minuut achter Rosberg.
In de GP van China kwalificeerden Ricciardo en Kvyat zich na een terugkeer naar het normale kwalificatieformat als respectievelijk 2e en 6e. Tijdens de race schakelde Ricciardo de lijn uit om de leiding te nemen van de race vanuit Rosberg. Kvyat laadde de binnenkant van Sebastian Vettel op zijn beurt op een beurt, waardoor hij in botsing kwam met Ferrari-teamgenoot Kimi Räikönnen. Ricciardo hield de leiding tot zijn linkerachterband in de derde ronde faalde op het lange rechte stuk tussen de bochten 13 en 14. Kvyat beklom zijn weg naar een finishplaats op de derde plaats, terwijl Ricciardo een geweldige herstelfunctie had om zich als vierde te verzekeren. [3]
Terwijl in het tweede kwartaal van de GP van Rusland de buitenspiegel van Ricciardo vrij kwam van de berg, leek hij alleen te worden vastgehouden door bedrading. De spiegel stuiterde in en uit de cockpit en veroorzaakte nogal wat afleiding. Ongeacht de afleiding, Ricciardo verhuisde naar Q3 en kwalificeerde zich als 6e, maar werd tot 5e verheven als gevolg van een vijf-plaats grid penalty beoordeeld aan Vettel voor een verandering van zijn versnellingsbak. Kvyat was in staat om zich kwalificerend als achtste te kwalificeren, nadat hij amper Q3 had gehaald. Aan het begin van de race trof Kvyat de achterkant van Vettel's Ferrari remmen voor de eerste bocht, hem naar Ricciardo sturen en alle drie de auto's beschadigen. Toen, tijdens de lange linkshandige bocht drie, sloeg Kvyat Vettel opnieuw van achteren en stuurde Vettel met grote snelheid naar de buitenmuur. Kvyat kreeg een stop-and-go penalty van tien seconden voor het contact met Vettel. Zowel de races van Kvyat en Ricciardo werden geruïneerd door de incidenten in de eerste ronde. Ricciardo was 11de en Kvyat eindigde slechts als 15e. [5]
In de week voorafgaand aan de Spaanse GP, werd Kvyat voor de rest van het seizoen naar Scuderia Toro Rosso gedegradeerd, terwijl Verstappen in zijn plaats werd gepromoveerd tot Red Bull Racing. Verstappen kwalificeerde zich als vierde, een halve seconde langzamer dan Ricciardo, die zich als 3e kwalificeerde. In de eerste ronde van de race kwamen de Hamilton en Rosberg uit de lange rechtshandige bocht drie, waardoor beide partijen de race met schade hebben verlaten. Er werd een safety car ingezet, Ricciardo leidde de race met Verstappen vlak achter hem. Ricciardo ging met een veiliger drie-stop-strategie, terwijl Verstappen de risicovollere twee-stop-strategie invoerde. Aan het einde van de verschillende strategieën eindigde Ricciardo als vierde, terwijl Verstappen de twee Ferrari-rijders voor kon blijven en daarmee de jongste winnaar ooit was en de eerste Nederlandse racewinnaar in de Formule 1.
In de derde training van de GP van Monaco kwam Verstappen een kleine val in de buitenste slagboom van bocht drie. In Q1 haalde Verstappen de binnenste slagboom op zijn vijftiende af met zijn voorste rechter band, waardoor de stuurstang verbroken werd en de auto in de buitenste slagboom van bocht zestien gooide. Ricciardo kwalificeerde zich als eerste en behaalde zijn eerste pole position ooit , drie tienden van een seconde sneller dan Rosberg op de tweede plaats. Verstappen moest de stewards toestemming vragen om de race te starten omdat hij geen kwalificatietijd had gesteld binnen de 107% regel. Verstappen koos ervoor om de race vanuit de pitlane te beginnen voor Felipe Nasr, die er ook niet in slaagde om een tijd in te stellen binnen de 107% -regel. De race startte achter de safety car vanwege natte omstandigheden. Nadat de safety car was binnengekomen, kon Ricciardo een voorsprong van 13 seconden voor Hamilton opbouwen. Ricciardo kwam in de pits om over te schakelen naar tussenbanden, terwijl Hamilton op de extreme natweerbanden bleef. Ricciardo was in staat om de kloof met Hamilton te verkleinen tot een halve seconde. Hamilton putte uit voor droogweerbanden, met Ricciardo volgde de volgende ronde, ronde 31. Ricciardo's pitcrew had geen banden klaarliggen om op zijn auto te zetten, resulterend in een zeer lange stop, waarbij hij de voorsprong naar Hamilton overhandigde. Ricciardo eindigde de race als 2e. Na de start van de race kon Verstappen zich een weg banen in de top tien. In ronde 34 crashte Verstappen in de hindernissen en trok zich terug uit de race.
Sinds de GP van Oostenrijk 2016 verving het team Ferrari als de beste van de rest achter Mercedes, vaak uitdagend Mercedes voor raceoverwinningen en eindigde op het podium in elke race behalve Italië en Abu Dhabi . Dit kwam deels door de komst van Verstappen in het Spaanse team waardoor Ricciardo veel meer door Verstappen werd geduwd dan door Kvyat, Ricciardo beweerde dat hij heeft geleerd van de rijtechnieken van Verstappen om zich als coureur te verbeteren. Tijdens de 2016 GP van Maleisië behaalde het team hun eerste 1-2 in het V6-hybride tijdperk, de eerste keer sinds de 2013 GP van Brazilië, de laatste race van het V8-tijdperk. Dit kwam nadat beide Mercedes-coureurs tijdens de race problemen hadden ondervonden: Nico Rosberg werd aan het begin van de race gesponnen, terwijl Hamilton een spectaculaire explosie van zijn Mercedes-motor onderging terwijl hij comfortabel leidde. Daarom behaalde Ricciardo zijn eerste raceoverwinning in meer dan 2 jaar, terwijl Verstappen tweede werd.
Tijdens de GP van Brazilië kwalificeerden Verstappen en Ricciardo zich respectievelijk als vierde en zesde. In een door regen veroorzaakte race slaagde Verstappen er nauwelijks in om te voorkomen dat hij de vangrail zou raken toen hij op het rechte stuk tolde. Na een extra bandwissel van intermediate banden naar regenbanden, reed hij op de 15e plaats met slechts 16 ronden over. Hij maakte vervolgens verschillende inhalen in de laatste ronde om uiteindelijk op het podium op de derde plaats te eindigen. Hij ontving veel lof voor zijn prestaties van het Braziliaanse publiek, en van zijn teamchef Christian Horner die het "een van de beste drives die ik heb gezien in de Formule 1" noemde.
Maak jouw eigen website met JouwWeb