Sauber C21

Nick Heidfeld Seizoen 2002

Schaal 1:43

Minichamps 400020007

 

De C21 bleek snel in de vroege stadia van het jaar en Sauber was het vijfde snelste team achter Ferrari , Williams , McLaren en Renault. Hoewel Heidfeld en Massa in een eerste hoekongeval bij de GP van Australië werden uitgeschakeld , namen ze een dubbele puntenfinish in Maleisië, waarbij Massa alleen in zijn tweede Grand Prix scoorde. Nog een puntentrekking werd gewonnen in Barcelona en er werden enkele punten ingenomen door Heidfeld op Silverstone en Hockenheime n door Massa op de Nürnburgring .

Het team had echter meer punten kunnen scoren als het niet voor technische problemen met de C21 en fouten van de coureurs was. De remmen van Heidfeld faalden bij Interlagos, en hij werd vertraagd door een radiocommunicatieprobleem bij Imola en botste zwaar tegen de omwikkelde Takuma Sato's Jordanië, nadat hij de controle verloor tijdens het remmen bij de Oostenrijkse GP . Zowel hij als Massa hebben in Canada ook te kampen met elektronische problemen waardoor ze de snelheidslimiet van de pitlane hebben overschreden en daardoor boetes voor doorrijden hebben opgelopen.

Massa schakelde ook uit van verschillende races na bestuurdersfouten en botsingen met andere auto's, met name op de Italiaanse GP. Zijn contact met Pedro de la Rosa's Jaguar leverde hem de sport inaugurele tien startplaatsen straf voor de volgende race in Indianapolis, en Sauber koos om hem te vervangen door de zeer ervaren Heinz Harald Frentzen voor die race, en uiteindelijk het 2003 seizoen ook.

Heidfeld was meer consistent, maar trok zich terug uit drie races, maar de C21 verloor het tempo in de tweede helft van het kampioenschap en Sauber scoorde geen punten in de finale van de vijf Grand Prix. De terugval in de prestaties vond plaats in Spa, waar de coureurs zich alleen op de 17e en 18e positie konden kwalificeren. Hoewel de volgende races een verbetering waren, werd het team tot op zekere hoogte nog steeds beschouwd als een geluksvogel om zijn uiteindelijke vijfde plaats in het constructeurskampioenschap met elf punten te behouden, voorafgaand aan de herstellende Jordan, BAR en Jaguar teams.