Red Bull Racing Renault RB3

Mark Webber Seizoen 2007

Schaal 1:43

Minichamps 400070015

 

De Red Bull Racing RB3 is een Formule 1 racewagen geproduceerd door Red Bull Racing voor het seizoen van 2007. Het was de eerste Adrian Newey ontworpen auto van het team en gebruikte Renault RS27-motoren, nadat het contract van het team met Ferrari werd overgedragen aan het Toro Rosso-team.

Controverse omringde de Red Bull- en Toro Rosso-teams tijdens het lanceringsseizoen van 2007 toen een rij klantenauto's uitbrak. Zowel Williams als Spycker beweerden dat de auto's van de twee teams identiek waren, ontworpen door Red Bull Technology, een externe dochteronderneming van het moederbedrijf Red Bull. Dus de teams zelf hebben hun respectievelijke auto's niet zelf ontworpen, wat volgens Williams en Spyker in strijd was met de Concorde overeenkomst van de F1 . De FIA verklaarde echter dat de auto's legaal waren voor 2007. Gerhard Berger, Christian Horner en andere Toro Rosso en Red Bull Racing het personeel heeft ook verklaard dat hun wettelijke vertegenwoordigers hebben bevestigd dat de auto's die zij bestuurden legaal waren en dat de operaties die zij hadden opgezet (twee teams met hetzelfde chassis, ontworpen door Red Bull Technology) legaal waren. 

De auto, in handen van zowel Mark Webber en David Coulthard, heeft een puntenscore, gemarkeerd door Webber's top-tien kwalificatieposities en Coulthard die het snelst draait in de Barcelona-test vóór de race. Het ontwerp is duidelijk Adrian Newey , dat een gelijkenis vertoont met vroegere auto's zoals de 2005 McLaren MP4-20. Echter, net als de McLaren hebben slechte betrouwbaarheid en mechanische problemen de chauffeurs bij talloze gelegenheden gehinderd. Problemen omvatten dingen zo triviaal als defecte rempedalen en notoir vastlopen van brandstofkleppen. Het meest urgente probleem met de betrouwbaarheid was echter de introductie van een naadloos schakelende versnellingsbak aan de auto, wat resulteerde in tal van racebeurten voor zowel Mark Webber en David Coulthard, zoals respectievelijk bij de Monaco en de Canadese Grand Prix.

Uit de opmerkingen die het hele seizoen zijn gemaakt, bleek duidelijk dat de auto veel potentieel had, ondanks de afkeer van David Coulthard. Tegen het midden van het seizoen, nadat hij gefrustreerd was door voortdurende pensioneringen ten koste van kampioenschapspunten, plaatste teambaas Christian Horner een strikte en grondige methode om mechanische onbetrouwbaarheid op te lossen en uit te roeien, die samen met de benoeming van Geoff Willis (voorheen van de Williams- en BAR / Honda-teams), zou naar verwachting betere resultaten opleveren in het seizoen van 2008.

Het beste resultaat van de wagen was in handen van Mark Webber, toen hij een podium scoorde in veranderlijke omstandigheden tijdens de Europese GP van 2007. Het scoorde punten op slechts twee andere gelegenheden voor Webber, 7e in zowel de Verenigde Staten als de Belgische Grand Prix, ondanks zijn consistente snelle kwalificatie, beginnend in de top 11 op elf gelegenheden. Coulthard was meer succesvol, scoorde punten op vier races, waaronder een 4e plaats bij de Japanse GP, een race waarbij Mark Webber op de tweede plaats reed voordat hij van achteren werd geraakt door Sebastian Vettel, Red Bull's zus Toro Rosso, onder de safetycar.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb